Saturday, February 27, 2010

(Chapter 1)Rumahtangga bahagia..antara cabaran, masa, dan attitude..

Salam...n selamat malam sumer..

tgn aku nk menaip lagik....kali ini aku nk membicarakan ttg benda2 yang ala2 serius sket..makanyer ia akn melibatkan bnyk perasaan n emosi....(kan aku penah kate aku punyer emosi nih bley brubah ikot keadaan)hihihihi,...


hurm aku tgk...ramai sgt2 kawan2 aku yg kawen (mendirikan masjid) pada umur2 skunk nih...mcm cendawan tumbuh selepas hujan~~~ramai2 sgt ramai....(so wut?nk kawen ms skung biar lah)...hahaha...pastuh aku tgk ramai gak kawan2 ku tgh rindu2an, cintan cintun, jiwang2...=)..xper..skunk umur yg seswai..hehehe.(heeiiii aku xgalakkan maksiat taw!!aku nk korang korang rinduan2 secara ikut agama k...so kawen tuh bagus la kan3?)....tp kan..aku nk kwn2 aku termasuk aku juge renung2kan persoalan2 yg bakal aku taip2 nih....aku nk korang jiwai semua nih...rase sumer nih...pk kan sumer ini...bukak mata secara waras n gne hati untuk menilai...(wahhhh..sumer dah berubah mke serius ker...hihihi)bgus2....mari2 ikut aku baca perkataan2 di bwh nih~!!

aku nk sgt..malah dari dlu hati aku membuak2 nk membicara ttg topik ini..sgt ingin~! tp xder blog=(..tp skunk tidak lagi..aku sudah punyai blog!!=)ckup2 aku xnk membebel lagik)

hurm beberapa minggu dok kat umah nih bertambah2 lagi keinginan aku~~sbbnyer aper taw? sbb aku dapat bnyk sgt info2 secara direct mahupon indirect ttg topik ini..sama ade melalui person, tv, berita2 etc...

Mudahnyer nk kawen (xmudah juge..blanjew bnyk ok nk kwen)haha..syoknyer ...aper yg dulu xbley wat da bley wat...makan pakai terjage, sakit ader org tolong jge, letey ader org tolong urut, baju da ader org tlg iron, dapat barang istimewa masa bufday~~ahh..pendek kate bahagie benar lah mase kawen...especially mle2 kawen la kan....tp sampai maner kite telah prepare untuk telan pahit maung melayari bahtera perkahwinan?boleh ker kiter terima pasangan kiter dah berubah mengikut mase suatu ketika nnt?? of course aku sedar bende nih aku xlayak pon nk discuss memandangkan aku xkawen lagik...tp aku rase dari tinjauan aku, dr maklumat yg aku dengar, dr saluran2 tv yang aku telah tgk & dari discussion2 yg aku dah dengar ...insyaAllah aku cube jugak nk buke mate kawan2 ttg isu ini...kerana langit xselalunyer cerah kawan2...xsalahkan kite cube tgk punca n cube untuk cari jalan untuk memperbaiki dirik to make sumthing turns better...why not kn?..

1st meh kite tgk statistik ttg punca2 perceraian Berdasarkan kajian Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) 2004, hurm telah berlaku 42.3 peratus kes perceraian dan peratusannya seperti berikut:

1. (12 peratus) disebabkan tiada persefahaman, curang atau enggan dimadukan,
2. (11.5 peratus) kerana tidak bertanggungjawab.
3. (8.8 peratus) kerana campur tangan mentua atau ipar duai
4. (7.1 peratus) disebabkan ketagih dadah atau alcohol
5. (1.6 peratus) kerana masalah kewangan
6. (1.1 peratus) kerana terbabit jenayah, judi dan masalah kesihatan
7. (0.5 peratus) kerana didera
8. (12.6 peratus) kerana factor-faktor lain

mesti ader org kater "choiiii lah" bile tgk statistik nih....maner xnyer...baru nk feel2 sket ttg kawen2 tetibe letak cerai berai lak....haish...(jgn bising2 dlu erk...xabes lagik nih..grrrrr)

Hurm aper yang aku nk highlight sebenarnyer adalah nuhh yang kedua tertinggi tuh...TIADA PERSEFAHAMAN & TIDAK BERTANGGUNGJAWAB.....haaaa....nk salah saper tuh?dalam dunia nih rase nyer ader 3 jer jantina...lelaki, wanita, n in between...xlebey, xkurang..n selalunyer yang mendirikan rumah tangge adalah lelaki n wanitalah kan..(yg selalu aku p kendurik depa la....yang len darik itu aku xbesa)...hurm dalam kes ini..salah saper?or nk salahkn saper? laki ker? perempuan ker?....lagik satu...itu yg da kompom2 bercerai...tetapi yg tak2 bercerai tp ader masalah yg samer tp dok pendam ajer..lagi hangin taw...pastu tanper berusaha paper..pastuh salah kan takdir...skunk nih cakap2 kosong org xmau dengar..mesti kn ader bukti..gpon kat PPUKM aku diajar evidence based learning..hohohoo....


ha....nih baru chapter 1...bikin panas x?hehehe..nnt kan lagik ok? ke arah anjakan paradigma~!!!





No comments:

Post a Comment

mari2 komen=)