Monday, August 2, 2010

MAK ADALAH SEGALANYA BUAT AKU~~~

salam n nyte~

ntah mengapa...bile terlihat saja number phone mak tertera di paparan screen nset aku...aku jadi xtenang, aku jadi gelisah, aku jadik xtenteram....1 missed clled from my beloved emak....aku jadik kalut....dengan laju aku akan mendial semula number tersebut....

seperti biasa....nada dering phone yang telah diset adik aku pon berbunyi....

dan seketika kemudian....

assalammualaikum mak.....wat aper jer?hihihi~~
dan seperti biasa mak akan menjawab salam aku dengan tenang dan dia akan menjawab...saja la nk tepon anak mak....

aku sedey...aku taw sebenarnyer ada benda yang mengganggu fikiran mak...

aku maseh lagi dengan nada bergurau bertanya....naper nih mak....?? nk citer sesuatu eh? eh?....hihihi....(giggles)

mak masih tenang lagi...isk, xder lah...saja la....dan mak akan memulakan perbicaraan kami dengan bertanya rutin harian aku...aku da makan ker x...aku wat aper....etc etc

dan aku??? akan layan saja semua crite mak aku...aku sedey lagi....aku tunggu agenda mak aku.....aku sgt pasti ada sesuatu yang mengganggu perasaan mak .....mak ....jangan pendam lagi....crite saja semuanya pada lia....lia akan setia mendengar walau dimana n bila n sesibuk mana pon....plis dont hold it by urself....lia lagi derita begini...

seketika kemudian...baru lah sket2 dia akan memuntahkan cerita yang sebenar.....mmg aku sedih,, aku pedih , aku mahu menjerit sekuat hati..tika n saat ini juga....tangan aku pon seperti tidak mampu menaip baris2 kata ini....seperti mahu saja aku terbang ke rumah memeluk mak ngan erat...dan memberikan senyuman yng paling indah..membuat lawak paling menghiburkan ..supaya biar lah enyah kesedihan hati mak.....supaya mak tertawa riang kembali....

xperlulah kuceritakan aper sebab n musabab tp yang pastinyer...aku ingin bepesan pada manusia yang membaca blog aku ini....

MAK,
adalah insan yang telah bersusah payah mengandungkan kamu selama 40 minggu,
MAK,
adalah insan yang sanggup bertarung nyawa melahirkan kamu,
MAK,
adalah insan yang xmengungkit tatkala gunting episiotomy mencarik daging n isi supaya kamu lahir ke dunia dengan telapak kaki bersaiz 2 jari,
MAK,
adalah insan yang penat berjaga malam melayan nanges rengekmu,
MAK,
tidak jijik kepada najismu,
MAK,
tidak membiarkan kamu dahaga, susu badan diberi penuh kasih sayang
MAK,
sanggup memakai baju lama n koyak untuk mencantikkan kamu
MAK,
xkenal erti malu n segan kalu disuruh mencari wang halal untuk membesarkan kamu
MAK,
sanggup memeritkan zahir dan batin demi kebahagiaan kamu....

biar ada org mencaci, biar ada org memarahi, biar ada yang menghina, biar ada org yang mengkhianati, biara ada yng berdendam....biar ada yang meminggirkan mu....

Tp MAK...MAK tetap dengan tabah menongkah cabaran, menopang dugaan, mak ttp dengan bangga memberitahu semua bahawa ini ANAKKU....

oleh itu wahai ANAK...

Mengapa kamu dengan senang hati menghentak kaki memasam muka tatkala barang bukan kesukaan kamu yng diberi
Mengapa kamu dengan tanpa rasa bersalah meninggikan suara apabila MAK menasihatikamu
Mengapa kamu dengan tanpa rasa berdosa memarahi dan membentak ibumu didalam hati
Mengapa kamu dengan tanpa rasa janggal mendahulukan kekasihmu daripada MAK
Mengapa kamu dengan tanpa rasa ragu2 melayan MAK kekasihmu melebihi MAK kamu sendiri...

dan membiarkan mak termangu2 menunggu mu wahai ANAK....
melihat perlakuan kamu itu dengan penuh rasa kecewa...
dan bertanya,,,,Dimana tempat aku di hatimu wahai ANAK...??

dan Mengapa kamu dengan tanpa rasa sedikitpon menyesal mengikut kata hati, bersenang lenang menyakiti hati MAK...
Mengapa juga kau biarkan MAK mu dikampung halaman tanpa di jenguk dan di tanya ttg khabar beritanya...

Sampaikah hatimu wahai ANAK?
Ingkarnya kamu wahai ANAK?
Sombongnya kamu wahai ANAK..

Bukankah syurga itu di telapak kaki MAK mu wahai ANAK...
Adakah engkau lupa?
Adakah engkau terleka?
Adakah engkau lalai ketika ini...

Pohonlah kemaafan segera wahai ANAK
Sebelum kamu terlambat...
Sebelum MAK menutup mata meninggalkan dunia yang fana ini..
Sebelum MAK terlalu kecewa dan mengatakan KAU ANAK DERHAKA
Sebelum pintu syurga tertutup rapat buat mu...
kerana MAK akan sentiasa meberi ruang kemaafan buat mu..
dan Redha ALLAH SWT juga adalah atas Redha kedua ibu bapamu...


Aku sayang mak aku.....dan korang pon mesti sayang mak korang...=)

ideas of my grey matter cells..made by ALLAH SWT

~lia~

3 comments:

  1. Salam muzuk....

    1st nak ucap selamat arie lahir...beso dah anak mak nie yer...moge membeso dalam iman dan rahmat Allah...hehe :)

    That was a nice n sincere entry..setuju sngt2!!!wat ever it is, ope muzuk tabah hadapi semua..Moge Allah melindungi anda dan keluarga...igt, Allah sentiasa ada bersama ngan kita...jgn putus asa ngan rahmat Allah.. :)

    Semoge terus berkarya dalam memberi peringatan kepada semua...bersyukurlah kita digolongkan dalam golongan yg sedar akan peri pentingnya ISLAM sebagai cara idop..keep it up..!!

    ReplyDelete
  2. love my mum so much, & not even a single word can describe how very important my mum to me... dat why God took my sis instead my mum, cause within this time, I don't think i can live w/o my mum...

    HAppy belated birhday muzu' !!

    ReplyDelete
  3. gym:terharu.....awal2 lagi da siap baca..maseh weh....so mesti slalu ingt mengingatkan yer=)

    thanx fiza~~~..hurm betul tuh fiza....kasihnya ibu mmg tidak terhingga...tanpa emak....xtaw lah cemana nk truskan hidup~~~moga2 kte menjadi org yg sentiasa beringat....

    ReplyDelete

mari2 komen=)